Silniční cyklistika
První závody v silniční cyklistice byly uspořádány v druhé polovině
devatenáctého století. Dokonce se k nim přihlásily i ženy, které však
startovaly před nežádoucí popularitou pod pseudonymy. Závodníci měli prokázat
nejen fyzickou zdatnost, ale i odvahu, protože silnice se v této době podobaly
více prašným a kamenitým cestám než dnešním silnicím. Pravděpodobně první závod
na silnici byl uspořádán ve Francii v roce 1869 mezi městy Paříž a Rouen. Na
startu u Vítězného oblouku v Paříži se tenkrát sešlo kolem 100 000 diváků!
Silniční cyklistické závody se stávaly s blížícím se koncem devatenáctého století
stále oblíbenější. Postupně vznikaly v jednotlivých zemích různé závodní tratě
a různé bodovací systémy určující pořadí nejlepších jezdců. Do bodování byly
zahrnuty nejvýznamnější závody sezóny - závody etapové či dodnes velice vážené
závody klasické. Systém klasických závodů vlastně ani jinou soutěž mistrovského
charakteru nepotřeboval, a snad i proto se až do dvacátých let dvacátého století
o titul mistra světa na silnici nebojovalo.
Jedním z klasických závodů, který existuje dodnes, je v roce 1892 založený
belgický závod Liege - Bastogne - Liege, jehož trať měřila 223 kilometrů.
Nejstarší klasický závod, který měl ve své době největší vliv na rozvoj cyklistiky,
byl závod Bordeaux - Paris s délkou 572 kilometrů. Klasických závodů přibývalo,
avšak délka se již nezvětšovala a ustálila se v rozmezí 250 - 280 kilometrů.
Podle ohlasu v tisku, zájmu televize i miliónů diváků získaly největší popularitu
závody Paris - Roubaix, Paris-Tours, Giro di Lombardia, Milan - San Remo, Tour
de France, Giro d´Italia, Fleche Wallone a další.
O titul amatérského mistra světa v silničním závodě se poprvé bojovalo v København v roce 1921, profesionálové bojovali poprvé o titul mistra světa až v roce 1927.
Postupem času se v silniční cyklistice začalo závodit v několika disciplínách - závod
jednotlivců s hromadným startem, časovka družstev, časovka jednotlivců a silniční
kritérium. Korunou závodů se staly několikadenní etapové závody, jejichž součástí
často bývá i časovka družstev a jednotlivců a o celkovém pořadí v závodu většinou
rozhoduje týmová taktika.
Neskutečně náročné závody představovaly také velkou zkoušku závodních strojů.
Mnoho součástek bylo nevyhovujících a zrodily se první nápady a vylepšení.
Tullio Campagnolo byl italský profesionální závodník v letech po první světové
válce. Jednoho listopadového dne roku 1925 se dostal v horském průsmyku Croce
d´Aune do neřešitelné situace. Jako závodník uprostřed zasněžené silnice píchl
galusku. Zkřehlé prsty nebyly schopné povolit křídlové matice u zadního kola.
Musel vzdát důležitý závod. V zoufalé mysli se zrodil první z velkých nápadů
budoucího zakladatele značky Campagnolo. Vymyslel a sám jako zručný dělník
vyrobil prototyp rychloupínacího náboje. Další významná zlepšení na sebe nedaly
dlouho čekat (měnič převodů s konstrukcí paralelogramu, nová konstrukce brzd,
sedlovka,...). Od počátku vsadil na netradiční řešení, na použití nejkvalitnějších
materiálů a na jeho vyzkoušení v závodní cyklistice. Stal se tak reprezentantem
kolébky světové cyklistiky v západní Evropě.
Teprve po druhé světové válce nastalo období rozkvětu a dosažení absolutního
prvenství ve světě přehazovaček, sedlovek, klik a postupně téměř veškerého
vybavení kola. Představitelem novodobých velkoprůmyslových velmocí se stal
Japonec Shozaburo Shimano, jehož pokračovatelé vybudovali továrnu v současného
giganta mezi všemi světovými výrobci cyklistických součástek. Technici u Shimana
se opřely o výsledky výzkumu a výsledkem bylo indexované řazení (Positron) nebo
profilované články řetězu (Uniglide).
Nejvýznamnějšími mezinárodními závody této cyklistické disciplíny jsou dnes mistrovství světa (MS) a mistrovství Evropy (ME), klasické závody s mnohaletou tradicí a především prestižní etapové závody, jako jsou Tour de France, Giro d´Italia a Vuelta a España.
Kalendář vybraných závodů v roce 2024
![Union Cycliste Internationale Union Cycliste Internationale](img/zpravodaj_kolemkola/logo_uci.jpg)
![Union Européenne de Cyclisme Union Européenne de Cyclisme](img/zpravodaj_kolemkola/logo_uec.jpg)
![Český svaz cyklistiky Český svaz cyklistiky](img/zpravodaj_kolemkola/logo_csc.jpg)