Disciplíny silniční cyklistiky
Při závodech v silniční cyklistice se závodník snaží projet určenou trať v nejlepším čase. Vzhledem k velké oblíbenosti cyklistiky v mnoha státech světa se nezávodí pouze na profesionální úrovni, ale je také pořádáno mnoho amatérských závodů. Podle délky trvání závodů lze závody rozdělit na etapové a jednodenní či jednorázové.
- etapové závody
- jednodenní závody
V současné době má profesionální silniční cyklistika dvě kategorie – ProTour a Continental Tour, které jsou řízeny mezinárodní cyklistickou unií UCI. Pro vyšší kategorii ProTour jsou určeny závody UCI World Tour, mezi které patří velmi slavné a známé závody s mnohaletou tradicí. Závodníci nižší kategorie Continental Tour mohou startovat v těchto závodech pouze na divokou kartu, kterou udílí pořadatel závodu. Pro závodníky kategorie Continental Tour je určena nižší soutěž UCI Continental Tour provozována na každém kontinentu. V této kategorii se týmy ještě dělí na kontinentální a profesionální kontinentální a podle tohoto rozdělení se také účastní závodů s různou obtížností.
Etapové závody
Jedná se o závody trvající několik dní až týdnů. Součástí těchto závodů jsou běžné etapy – etapy s hromadným startem a časovky (úvodní
časovka se nazývá prolog). Při závodech trvajících několik týdnů jsou většinou v průběhu celého závodu zařazovány dny volna určené pro
regeneraci závodníků. V běžných etapách, kdy startují všichni jezdci najednou existuje pravidlo, že když jeden závodník dorazí do cíle
se ztrátou menší než jedna sekunda, je mu připsán stejný čas, jako jezdci před ním. Existuje i pravidlo, že když jezdec upadne méně než
kilometr před cílem etapy, což je signalizováno červeným trojúhelníkovým praporkem nad tratí, pak je mu připsán stejný čas jako je čas
dojezdu skupiny, ve které se pohyboval před pádem. Toto pravidlo zamezuje tomu, aby byli spurtéři penalizováni v celkovém pořadí. Při
časovkách startují jezdci v obráceném pořadí v celkové klasifikaci, nejvýše postavení jezdci startují nakonec. Etapové závody jsou většinou
spojeny s několika soutěžemi (sbíráním bodů v průběhu etap a v jejich dojezdech – vrchařské a rychlostní prémie), k nimž je přiřazen berevný
trikot. Držitel ocenění je oprávněn nosit příslušný trikot během jízdy. Po skončení závodu je vyhlášen celkový vítěz, závodník s nejmenším
součtem všech časů z jednotlivých etap.
Mezi významné etapové závody patří především Tour de France, Giro d´Italia, Vuelta a Espana, Tour de Suisse aj.
Závod s hromadným startem
Při těchto závodech startují všichni jezdci najednou. Závodníci mohou využívat závětří a jet v zákrytu (v háku) ostatních jezdců. V největší
skupině jezdců (pelotonu) se tvoří na čele skupinky, které se snaží odpoutat od největší skupiny a za neustálého střídaní závodníků na čele
přijet do cíle. Na konci polotonu se naopak tvoří skupinky slabších jezdců, kteří odpadají z hlavního pelotonu závodníků a snaží se udržet
alespoň v některé odpadající skupině závodníků.
Jednodenní závody tzv. klasiky jsou především závody s mnohaletou tradicí jako Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Milan-San Remo, Kolem Flander aj.
Časovka jednotlivců
Cyklisté jezdí samostatně, startují v určitých intervalech (většinou dvou minut). Jedná se o zkoušku individuálních schopností a jezdci se v průběhu závodu nemohou domlouvat. Pokud jezdec dojede závodníka jedoucího před ním, nesmí jet tito závodníci v zákrytu jako skupina při závodech s hromadným startem. Časovky můžou probíhat v rovinatém terénu nebo do vrchu.
Časovka družstev
Při těchto závodech jezdí celé družstvo pohromadě a jezdci se střídají na čele. Každému jezdci družstva je připočítán konečný čas určitého člena družstva, důležité je tedy dojet do cíle pohromadě.
Kritérium
Cyklistická kritéria se jezdí jako závody s hromadným startem, s podobnými pravidly jako bodovací závody na dráze. Závodníci jezdí po okruhu vytyčeném většinou ve známém městě a snaží se sbírat body na prémiových sprintech, které jsou vypsány při průjezdu určitých kol. Vítězem se stane závodník s největším počtem dosažených bodů. Při rovnosti nasbíraných bodů rozhoduje umístění v závěrečném sprintu. Na tyto závody jsou pořadateli zvány především slavní a úspěšní závodníci, závody jsou to spíše exhibiční.