Plochodrážní motocykly
Plochodrážní motocykly jsou speciální stroje, jejichž výrobou se zabývají převážně v Anglii, České republice a Itálii. Mezi významné výrobce patří zejména Weslake, Godden, Giuseppe Marzotto a
česká Jawa, prodávána také pod ochrannou známkou JRM.
Plochodrážní motory mají objem 500ccm a jsou typické vysokým zdvihem a vysokým kompresním poměrem. Jsou čtyřventilové, jednoválcové, chlazené vzduchem (max. výkon cca. 50 kW). Používaným
palivem je methyl-alkohol, který umožňuje vysokou kompresi v motoru. Obsah palivové nádrže je 2 l, což dostačuje přibližně na 4 kola. Uložení na straně řetězu bývá zvětšeno rozšířením ložiska. Dno pístu je často zesíleno, aby byl zaručen odvod tepla pod
sacími ventily. Pohon z klikové hřídele je přes předlohu a hnízdo. Z tohoto důvodu není tedy potřeba žádná převodovka. Pouze pro závody na dlouhých a na ledových drahách se používá dvourychlostní
převodovka. Pohon nápravy je pak předurčen výběrem motoru a ozubeného kola zadní nápravy (rozety).
Zapalování se používá digitální. Mazání je oběhové a nejčastějším olejem je rycínový olej. Mazání motoru obstarává čerpadlo, jehož jedna polovina maže klikový mechanismus (odstřikující olej píst), druhá rozvod.
U motorů, používaných pro silniční nebo terénní stroje, je použito dvojitého
pístového čerpadla, které zaručuje cirkulaci oleje se suchou skříní. Protože pro tyto stroje jsou motory opatřeny převodovkou v bloku, je využito tohoto způsobu i k mazání převodovky, která tedy
nemá obvyklé náplně oleje. Výhodou je snížení ztrát, které způsobují otáčející se kola v olejové lázni. Točivý moment motoru je přenášen částečně krytým primárním řetězem na ozubený věnec vícelamelové
suché spojky a sekundárním řetězem na zadní kolo.
Přední kolo většinou bývá o něco menší než zadní kolo. Podvozek plochodrážních motocyklů tvoří jednoduchý rám, vyrobený většinou z ocelových trubek. Plochodrážní motocykly nemají žádné brzdy, jelikož se využívá brzdících účinků motoru. Jezdec používá při startu spojku a pak si po celou jízdu „hraje“ jen s plynem a s vlastním vyvažováním, po dojetí brzdí motorem.
Nejčastějšími poruchy na ploché dráze jsou problémy se zapalováním, karburátorem a spojkou.
Vývoj plochodrážních motocyklů ve fotografiích je možné nalézt na internetových stránkách www.webring.org.
Plochodrážní motocykly z Divišova
Továrna ESO, založená panem Jaroslavem Simandlem, výborným motocyklovým závodníkem, byla naším jediným podnikem, který se ve své době zabýval výhradně výrobou speciálních závodních motorů a motocyklů.
Jaroslav Simandl přestěhoval v roce 1948 svou nástrojařskou dílnu z pohraničí do Divišova a na přání svých spolujezdců, se kterými závodil v roce 1949 v Anglii na Šestidenní motocyklové
soutěži, začal vyrábět ve své dílně náhradní díly na motory JAP, dříve u nás výhradně používaných pro závody na plochých drahách. Dokonce i zahraniční jezdci si v Divišově kupovali součásti
(klikové mechanismy, ojnice, hlavy atd.) na své motory JAP. Postupně se továrna začala zabývat výrobou motorů zcela nové a moderní konstrukce. Největší péče byla při konstrukci samozřejmě věnována
hlavě, tvaru spalovacího prostoru, sklonu a velikosti ventilů, stejně jako jejich časování, tedy tvarům vaček. Tyto motory se dobře osvědčily a někteří jezdci je dlouho používali.
Plochodrážní stroje Jawa z Divišova dosáhly mnoha sportovních úspěchů. V roce 1966 se plochodrážní motocykl z Divišova ocitl poprvé na stupni nejvyšším. Novozélanďan Barry Briggs se strojem Jawa
zvítězil ve světovém finále jednotlivců. Tehdy se staly československé plochodrážní motocykly skutečným pojmem a jejich pozice byla na sklonku šedesátých let přímo neotřesitelná. V roce 1969
startovalo všech šestnáct účastníků světového finále jednotlivců na Jawách. V sedmdesátých letech minulého století se Jawě dokonce podařilo vytlačit ostatní značky ze světových závodních oválů.
Motocykly měly výborné jízdní vlastnosti, dobrou akceleraci, snadnou údržbu a velkou životnost. Jawě se podařilo získat mnoho světových vavřínů během několika let.
Od roku 1963 začala Jawa vyvíjet motocykl pro ledovou plochou dráhu, na němž dosáhl Antonín Šváb st. (mimo jiné výborný cyklistický závodník poválečných let a později zaměstnanec divišovské Jawy) výborných
výsledků a v roce 1970 se stal mistrem světa na ledové ploché dráze. Také motocykly pro dlouhou dráhu byly úspěšné. V roce 1973 vybojoval legendární závodník Ivan Mauger z Nového Zélandu, který
patřil po mnoho let k nejlepším továrním jezdcům divišovské Jawy, titul mistra světa na dlouhé dráze. K našim závodníkům, kteří se podíleli na vývoji divišovských plochodrážních motocyklů, patřil
především Jiří Štancl st. Byl dlouhá léta továrním jezdcem a pro divišovskou Jawu získal mnoho úspěchů.
Po listopadu 1989 vystoupil divišovský podnik z koncernu Jawa Týnec nad Sázavou a stal se samostatnou akciovou společností. Od roku 2007 prodává Jawa Divišov plochodrážní motocykly pod novou ochrannou
známkou JRM – Jawa Racing Moto, protože podnik přišel o práva na slavnou značku. V roce 2012 prošla výroba plochodrážních motocyklů v Divišově velkými změnami a podnik získal nový majitel, který tvrdě pracuje na návratu mezi světovou elitu a vede jednání o možnosti znovu používání názvu JAWA.
Výběr z předpisů a požadavků mezinárodní motocyklové federace FIM pro plochodrážní motocykly:
- hmotnost motocyklu (bez paliva) nesmí být menší než 77kg
- motor musí být čtyřdobý jednoválcový s jedním karburátorem a jednou zapalovací svíčkou o maximálním obsahu 500ccm
- pohybující se části motoru musí být vybaveny kryty
- pro zamezení zranění řetězem musí být použit doplňkový chránič řetězu
- musí být použit hák pro zamezení prasknutí řetězu vlivem kmitání a zranění závodníka nebo protivníků
- pro ochranné kryty by se měly používat tříštivé odolné plasty
- motocykl musí být vybaven deflektorem proti odlétávajícímu blátu od zadního kola
- palivem musí být methanol bez žádných přísad
- motocykl musí být vybaven schváleným tlumičem výfuku
- řidítka nesmí být užší než 650mm a širší než 850mm
- žádná část motocyklu nesmí být vyrobena z titanu
- všechny keramické části musí být zakrytovány
- během závodu se nesmí používat žádné dálkové měření kromě časomíry
- pro ovládání motoru nesmí být použity žádné elektronické součástky
- nesmí být použity žádné druhy brzd
- nesmí být použit kompresor, turbodmychadlo nebo podobné zařízení