Historie cyklistiky
Cyklistika je jízda na jízdním kole s rekreačním, sportovním, turistickým, dopravním zaměřením. Smyslem soutěžení je zdolání tratě na dráze, silnici nebo v terénu v lepším čase než soupeř.
Historie cyklistiky je ve svých počátcích úzce spjata s vývojem jízdního kola. Obecně začíná historie jízdního kola v roce 1818, kdy Karl Friedrich Christian Ludwig Freiherr Drais von Sauerbronn přihlásil jako patent své řiditelné běhací kolo, které bylo později na jeho počest pojmenováno "drezína". Později přišel nápad využít nohou k pohonu předního kola pomocí šlapacích klik. Drezína měla obě kola stějně velká a na takovýchto kolech se nedosahovalo větších rychlostí. Průměr předního kola se tedy postupně zvětšoval až na proslulá vysoká kola, kterými se dosahovala značných rychlostí. Koncem sedmdesátých let 19. století postavili i v Čechách první vysoké kolo bratři Josef a František Kohoutové ze Smíchova. Jejich model se později stal známým pod jménem "kohoutovka". Protože bylo přední kolo nejprve bráno jako kolo pohonné, byla třeba jej stále zvětšovat, pokud chtěl člověk s obrátkou pedálů ujet delší úsek. Tím se vysvětluje vývoj vysokého kola. Je lehké si představit, že z kol této velikosti byly pády nebezpečné. Tím ztratilo vysoké kolo pozvolna svůj počáteční význam. První nízké šlapací kolo s poháněným zadním kolem postavil francouzský hodinář André Guilmet kolem roku 1868. Jízda na kole nebyla v hrbolatém terénu nijakým požitkem a všichni jezdci si na to také stěžovali. Zkoušela se řada konstrukcí zmírňujících tyto nepříjemnosti, až teprve anglický zvěrolékař John Boyd Dunlop geniálně vyřešil tento problém, když roku 1887 sestrojil pro svého synka pryžové roury bez ochranného obalu, nahustil je a pracně namontoval na ráfky synova kola. Nejdůležitějším pokrokem však bylo použití řetězového pohonu k zadnímu kolu Angličanem H. J. Lawsonem kolem roku 1879. Němec Ernst Sachs vynalezl na konci 19. století volnoběžný náboj a krátce nato zpětnou brzdu na kolo. V dalších desetiletích přišly konstrukce s měnitelnými převody a kolem roku 1909 byly již na takové úrovni, že počet měnitelných převodů poskytoval až tři možnosti. Vítězný nástup jízdního kola již nebyl k zadržení. Tak jak se kolo vyvíjelo, zlepšovaly se jeho jízdní vlastnosti a rozšiřoval okruh aktivních jezdců, začaly se objevovat i první závody. První závody na vysokých kolech se konaly roku 1868 na trase Paříž-Rouen. V roce 1893 byla založena světová federace (ICEA), která se roku 1900 přetransformovala na dnešní Světovou cyklistickou unii (UCI). Cyklistika je již od prvních her součástí olympijského programu. Roku 1903 se koná první ročník Tour de France, 1909 Giro d'Italia. V roce 1893 první mistrovství světa v dráhové cyklistice, 1921 první mistrovství v silniční cyklistice. Více o historii jízdního kola a cyklistiky naleznete v knize Cyklistika.
Jako sportovní odvětví se cyklistika dělí na rychlostní cyklistiku (dráhová, silniční), terénní cyklistiku (biketrial, MTB, cyklokros) a sálovou cyklistiku (kolová, krasojízda).
Cykloturistika
Cykloturistika je druh turistiky, při níž se k cestování používá jízdní kolo. Rozlišuje se rekreační forma cykloturistiky, která nevyžaduje speciální tělesnou přípravu (krátkodobé akce), a výkonnostní cykloturistika, jež vyžaduje speciální tělesnou přípravu i vybavení jízdních kol (cyklistické dálkové jízdy, cyklorallye, orientační závody).
Velikými milovníky cykloturistiky byly též světoznámí fyzici a nositelé Nobelových cen Marie a Pierre Curie, kteří si za cestovní prostředky na svatební cestě zvolili velocipedy, což bylo více než neobvyklé a v té době i společensky odvážné. Byli vášnivými obdivovateli přírody a milovníky letních toulek po venkově. Na svých velocipedech projížděli krajinou s trochou jídla, nejnutnějším oblečením a gumovými pláštěnkami do deště na nosičích. V lese poobědvali chleba se sýrem a občerstvili se ovocem. K večeru dojeli k nějaké neznámé hospodě, posilnili se vydatnou teplou polévkou a za pár franků si pronajali skrovný pokojík v podkroví, osvětlovaný mihotavým plamenem svíčky. Kola jim přinášela potřebnou relaxaci, změnu životního rytmu a pocit svobody.